2015-06-09

아담과 이브는 역사적 인물이었나?

이번에도 BioLogos에 "아담과 이브는 역사적 인물인가?"에 관한 글을 번역했습니다.
초번역이고 이상한 번역도 좀 있지만 전체적인 내용을 이해할 수 있습니다.

원본링크: http://biologos.org/questions/evolution-and-the-fall


Were Adam and Eve historical figures?

아담과 이브는 역사적 인물이었나?


At BioLogos, we are passionately committed to taking the Bible seriously and to seeking a scientific understanding of God’s creation. How do the Bible and science inform our understanding of Adam and Eve?
BioLogos에서는 성경을 진지하게 믿으려고 하고 하나님의 창조를 화학적으로 이해하려고 열심히 노력하고 있다. 성경과 과학이 어떻게 우리에게 아담과 이브에 대해 알려주고 있는가?

Traditional de novo view

전통적인 de novo 관점


In one traditional view, Adam and Eve were created de novo—they were created by God as fully formed humans with no ancestors.
전통적인 관점은 하나님께서 조상 없이 완전한 인간으로 만드셨다는 것이다.
God made them quickly and completely as fully formed humans with no biological ancestors.
하나님께서는 생물학적인 조상이 없이 순간적으로 완전하게 완전한 형태의 인간을 만드셨다.
Advocates of this view also typically maintain that all humans who have ever lived are direct descendants of this original pair.
이런 관점의 지지자들은 모든 인간은 직접적으로 아담과 이브의 자손이라고 주장한다.
The Genesis account is taken to be a record of real events similar to the way a journalist would record them today.
창세기는 오늘날 기자가 기사를 쓰듯 실제 사건은 기록한 것이다.

However, some features in the biblical text suggest that there are other layers of meaning that this traditional view does not account for.
그러나 성경 글 내의 특징은 전통적인 관점이 설명하지 않는 다른 여러 겹의 의미가 있다고 제시한다.
Genesis 4 refers to other people (in cities, Cain’s wife) who do not seem to be descended from Adam and Eve.
창세기 4장에 아담과 이브의 자손인 것처럼 보이지 않는 다른 사람들이 나온다.
And some elements of Genesis 2-3 indicate that at least on some level, the text is describing Adam and Eve as archetypal figures—statements about all of us.
창세기 2-3장에 몇몇 부분에서 아담과 이브를 전형적인 인물로 묘사하고 있다. (번역 이상)

When multiple interpretations of Scripture are possible, the church can benefit from considering what God has revealed in the natural world, because a proper interpretation of Scripture will not conflict with what we find there.
성경의 여러 해석이 가능할 때, 하나님께서 자연에서 드러내시는 것을 생각함으로부터 교회는 이익을 얻을 수 있다. 왜냐하면 성경의 적절한 해석은 우리가 성경에서 찾은 것들과 상충되지 않기 때문이다. (직역이 이상함, 아마도 성경의 다양한 해석으로 자연계에서 나타나는 현상들이 성경과 상충되지 않는다는 이야기인 듯)
At BioLogos, we are persuaded by the scientific evidence that human beings evolved, sharing common ancestors with all other life on earth. Furthermore, it increasingly appears that the genetic diversity among humans today could not have come from just two individuals in the past, but a population of thousands.
BioLogos은 인간이 진화되었다는 과학적인 증거와 지구 상의 모든 생명체는 공통 선조에서 나왔다는 것을 설득하고 있다. 게다가 점점 오늘날 인간의 유전적 다양성은 옛날 두 명의 개체로부터 인간들이 나온 것이 아니라 수천 개체로부터 나왔다는 것이 나타나고 있다.
Traditional interpretations of Scripture should not be lightly dismissed, but neither is it responsible to ignore or dismiss the results of scientific inquiry simply because they conflict with traditional interpretations.
성경의 전통적인 해석을 가볍게 일축해서는 안되지만 과학적 의문들이 전통적인 해석과 상충되기 때문에 과학적 의문을 무시하거나 일축하는데 이유가 되지 못한다. (이것도 성경의 전통적인 해석이 과학적 의문을 해소하지 못한다라는 의미인 듯)

Other Options for Understanding Adam and Eve

아담과 이브를 이해하는 다른 관점


There are several options open to those who desire to remain faithful to Scripture and take science seriously.
성경의 믿음을 유지하면서 과학도 진지하게 인정하는 사람들이 받아들일 수 있는 몇 가지 관점이 존재한다.
Some Christians, such as Alister McGrath and C.S. Lewis have suggested a non-historical model.
Alister McGrath C.S Lewis와 같은 몇몇 기독교인들은 비역사적 모델을 제시했다.
In this view, Adam and Eve were not historical figures at all, and the early chapters of Genesis are symbolic stories in the genre of other ancient Near Eastern literature.
이 관점은 아담과 이브는 역사적인 인물이 전혀 아니고 창세기의 앞부분 장들이 다른 고대 근대 중동 문학 장르로 상징적인 이야기라는 것이다.
They convey important and inspired theological truths about God and humanity, but they are not historical in the sense people today use the word.
창세기 앞 부분은 하나님과 인간에 관한 중요하고 직관적인 신학적 사실을 제공하지만 오늘날 사람들이 사용하는 의미로 역사적인 사실은 아니다.

Other Christian leaders (such as Billy Graham and Tim Keller) are open to models that see evolution as compatible with Adam and Eve as real historical people.
Billy Graham이나 Tim Keller 처럼 다른 기독교 리더들은 진화와 아담과 이브가 실제 역사적인 인물이라는 사실과 양립한다고 보는 관점에 열려있다.
In one version, John Stott suggests that God entered into a special relationship with a pair of ancient representatives of humanity about 200,000 years ago in Africa.
이 관점에서 John Stott는 약 20만년 전 아프리카에 고대 인간의 대표 한 쌍과 특별한 관계에 맺으셨다고 제시한다.
Genesis retells this historical event using cultural terms that the Hebrews in the ancient Near East could understand.
창세기는 이런 역사적 사건을 고대 근동에 히브리 사람들이 이해할 수 있도록 문학 용어를 사용하여 바꾸어 말하고 있다는 것이다.

In another version (defended by Denis Alexander) Adam and Eve are recent representatives, living perhaps 6000 years ago in the ancient Near East rather than Africa.
Denis Alexander가 지지하는 또 다른 관점은 아담과 이브가 아프리카가 아니라 약 6천년 전 고대 근동 지방에 있던 현세의 인간 대표였다는 것이다.
By this time humans had already dispersed throughout the earth.
그 때까지 인간들은 이미 지구 상에 퍼져 있었다.
God then revealed himself specially to a pair of farmers we know as Adam and Eve—real people whom God chose as spiritual "recent representatives" for all humanity.
그 때 하나님께서 우리가 아담과 이브라고 알고 있는 한 쌍의 농부에게 특별히 나타나셨다. 그들은 하나님께서 모든 인간의 영적인 대표로 선택하신 실제 인간들이었다.

While the de novo creation of Adam and Eve is not compatible with what scientists have found in God’s creation, the other views outlined here are consistent with both sound biblical interpretation and current scientific evidence.
아담과 이브를 창조하셨다는 전통적인 관점는 과학자들이 하나님의 창조에서 찾아낸 것들과 상충되지만, 여기서 개략적으로 설명한 다른 관점들은 성경의 적절한 해석과 현재 과학적 증거와 일치한다.
Of course there is further theological work to be done on this and other important doctrines such as original sin.
물론 이것에 관해 더 많은 신학적인 노력과 원죄와 같은 중요한 교리가 있다.
BioLogos is actively promoting dialogue and scholarship on this issue.
BioLogos는 이 주제에 대한 대화와 학문을 적극적으로 지지하고 있다.
While Christians may disagree about how and when God created the first humans, we can all agree that God made humanity in his image, all people have sinned, and that salvation is found in Christ alone.

기독교인들은 하나님께서 어떻게 언제 첫 사람을 창조하셨는가에 대해 동의하지 않을 수도 있지만 우리는 하나님께서 그의 형상으로 인류를 만드셨고 모든 사람들은 죄를 범했으며 죄에 대한 구원은 오직 그리스도에게서만 찾을 수 있다는 것이 동의할 수 있다.

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